Het Hoornbeeck College heeft op dit moment zo’n twintig stagiairs binnen Adrz, naast negen studenten in een opleidingsplaats. “Wanneer Adrz vacatures voor opleidingsplaatsen heeft, solliciteren onze studenten daar massaal op”, zegt Arie Koole, opleidingsmanager van het Hoornbeeck.
In samenwerking met Adrz probeert het Hoornbeeck waar mogelijk het onderwijs aan te passen op de wensen van het ziekenhuis, zegt Koole. Mede daardoor vinden studenten van de school regelmatig hun eerste baan bij Adrz. “Als ik het ziekenhuis inloop, struikel ik bijna over oud-studenten. Het is fijn om te zien dat onze studenten in trek zijn bij Adrz.”
Ook studenten van de HZ zijn door het hele ziekenhuis te vinden. Zoals op de leerafdeling, die de studenten van de diverse opleidingen zelfstandig runnen, onder begeleiding van docenten. Deze manier van opleiden, waarin praktijk en school nauw samenwerken, heeft echt meerwaarde, zegt Frank Rothuis, afdelingsdirecteur van HZ. “De student leert van de praktijk en de praktijk leert van de student. Na de opleiding is de student veel sneller ingewerkt, omdat de praktijk al vertrouwd is.”
Iris ten Barge is HZ-docent op de leerafdeling bij Adrz. “Door de directe lijn tussen praktijk, docent en student, kunnen we inspelen op de behoeften van het ziekenhuis. De opdrachten voor studenten zijn daardoor meer praktijkgericht. In hun afstudeeronderzoeken komen de studenten regelmatig met adviezen waar het ziekenhuis echt iets mee kan.”
Voor verpleegkundestudenten van Scalda sluit stagelopen bij Adrz nauw aan bij het droombeeld dat zij hebben van werken in de zorg, vertelt Jozien Borgmeijer, teamleider van de opleiding verpleegkunde. “De werkdruk is hoog, maar ze kunnen er ook veel leren en meemaken.” Scalda en Adrz overleggen regelmatig. “Allereerst over de studenten, maar ook over wat we voor elkaar kunnen betekenen. Tijdens de COVID-19-drukte hebben we elkaar waar nodig geholpen, zodat zowel de zorg als het onderwijs konden doorgaan.”
Scalda-studenten blijven na hun afstuderen graag bij Adrz werken, vertelt Jozien. “Daar kunnen ze bouwen aan hun toekomst. Want het is natuurlijk niet klaar als ze hun diploma hebben. Dan begint het pas.”
Bron: Uitgave Michiel | ADRZ