Zoomzoom! De wekker van Marlize gaat af om half acht. Genoeg tijd om te ontbijten, ze rijdt om kwart over acht op de fiets naar school. Handig: Marlize woont in Gouda, dus de rit duurt maar 10 minuutjes.
Op school
Eerst even socializen met vriendinnen. Nou ja, alleen als ze niet te laat is en moet rennen om op tijd te zijn. De lesdag begint met Bijbellezen, zingen en bidden. Aansluitend volgt de godsdienstles van de heer Muilwijk. Daar is alle ruimte om met elkaar te praten over het geloof. Hoe ga je zeggen dat je niet op zondag wilt werken? Marlize: “Ze vroegen dit bij La Place. Ik heb gezegd dat ik dan naar de kerk ga en thuis ben met ons gezin. Dat snappen ze niet, maar respecteren het wel.”
9:15 uur
Tijd voor Hoornbeeck Doet met mevrouw De Jong en mevrouw Zandee. In dit project bezoeken leerlingen in groepjes van twee cliënten in de wijk de Korte Akkeren. Die zijn soms eenzaam en kunnen niet goed voor zichzelf zorgen.
“Wat we doen? Koffiedrinken, een praatje maken, schoonmaken, net wat ze willen. Ik was samen met Lisanne bij een meneer van 86. Hij woont in een verzorgingshuis sinds zijn vrouw is overleden. Eerst woonde hij alleen in een groot huis, dat hij zelf schoonmaakte. Schoonmaken lukt hem nu niet meer, hij heeft veel last van zijn spieren, daarom helpen we hem. Terug op school evalueren we even. Gewoon praten over hoe het is gegaan.”
Lunchpauze!
Van twaalf tot één is het lunchpauze. Direct daarna krijgen studenten een opdracht van een half uur. Deze keer is de vraag: het wordt lente, merk je dat in het gedrag van de cliënt?
Wat we doen? Koffiedrinken, een praatje maken, schoonmaken, net wat ze willen
Volgende cliënt
Om half twee gaan Marlize en Mirthe naar een mevrouw met medische klachten. Ze kan moeilijk bukken en heeft last van haar heupen. “Ik dweil haar vloer, dat kan ze niet. En natuurlijk kletsen we gezellig, ze is altijd heel vrolijk. Meestal zijn we er wat langer dan de bedoeling is, omdat het zo gezellig is. Ze is al 75 maar ziet er veel jonger uit.” Op school wordt ook dit tweede bezoek van de dag geëvalueerd.
Nog een les
Om 15.30 uur begint de les Wonen en zorg, huishoudelijke taken van mevrouw De Jong. Dit is een heel praktische les over hoe je goed kunt zemen, dweilen, bed opmaken en stoffen. En ook over gebruik van hulpmiddelen die het leven aangenamer maken. Het gaat echt over zorg én huishoudelijke hulp.
Naar huis en weer door
“Soms maak ik eerst nog een praatje met een vriendin die op de bus moet wachten. Een andere keer ga ik om tien over vier direct naar huis. Meestal moet ik opschieten, want ik heb een baantje in Huize Winterdijk. Dus snel wat drinken en eten. Af en toe kookt mijn moeder wat vroeger voor mij, heel lief!”
Ouderenzorg, administratie, agressietraining, koken: het is een brede opleiding
“Ik werk op het Baken bij dementerende ouderen. Er zijn drie verschillende huiskamers, ik eet met de bewoners. Eerst de tafel dekken, dan de boel weer opruimen en de vaatwasser inruimen. Om half zeven drinken we koffie en kletsen we bij. ’s Avonds doen we een spelletje of puzzel met een glaasje sap erbij. Tussen negen uur en halftien gaan de meeste bewoners naar bed, soms help ik met het naar bed brengen. Daarna ga ik naar huis.”
Als Marlize om kwart voor tien thuiskomt, zit ze nog vol energie. Dan is het tijd om bij te praten met haar moeder. “Ja, we praten samen heel veel, ook over mijn toekomst. Dienstverlening is een brede, eenjarige opleiding. Er zit van alles in: ouderenzorg, administratie, agressietraining, koken… Ik had eerst geen idee wat ik wilde, nu wel. Verzorgende IG, ouderenzorg, gehandicaptenzorg, ik vind alles leuk, maar ik denk dat ik voor de kraamzorg ga.”
Dit artikel staat in het magazine StraCKs 2020-2021, een uitgave van het Hoornbeeck College. Bekijk hier het hele magazine.