Hoornbeeck College
Locaties

Sector Economie werkt aan strategisch ‘verhaal van morgen’

De sector Economie is een en al dynamiek. Beroepen veranderen, opleidingen veranderen en de arbeidsmarkt verandert. Ook komen er steeds meer eisen voor opleidingen en neemt de concurrentie van andere aanbieders toe. Om die reden heeft de sector Economie van het Hoornbeeck College intensief gewerkt aan een nieuw strategisch plan: Het verhaal van morgen. 

Behoeften en uitdagingen

Al langere tijd leefden er binnen de opleidingen van de sector Economie de wens om te innoveren. Dat werd gevoed door toenemende uitdagingen op het gebied van de beroepscontext en een sterker wordende concurrentie. Om die reden heeft het Hoornbeeck De Argumentenfabriek uit Amsterdam in de arm genomen. Met hen zijn alle locaties bezocht, waarbij in een zestal denksessies behoeften en uitdagingen van de sector werden geanalyseerd. Ook zijn leerbedrijven en externe deskundigen bevraagd. Dit alles heeft geleid tot een strategisch plan met vijf speerpunten die de sector gaan helpen om in te spelen op de behoeften en uitdagingen. 

"Iedereen voelde aan: het is tijd voor de volgende stap. We moeten én we willen."
Sectordirecteur Rinus de Rijder

Moeten én willen

In de uitgebreide analyse kwamen verschillende trends en ontwikkelingen aan het licht. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om demografische ontwikkeling, technologische ontwikkelingen, duurzaamheid en globalisering. Deze zijn vervolgens vertaald in speerpunten die voor de opleidingen van belang zijn. Sectordirecteur Rinus de Rijder is blij met dit proces: “Het was een intensief traject, waarbij veel collega’s en externen betrokken waren. Iedereen voelde aan: het is tijd voor de volgende stap. We moeten én we willen. Dat bleken perfecte ingrediënten te zijn voor een veelbelovend plan, dat duidelijk voorkomt uit onze christelijke identiteit. Hier kan de sector de komende jaren mee vooruit. Het nieuwe strategische plan is namelijk gebaseerd op wat we nú tegenkomen.” 

Toekomst

De komende jaren zal de sector Economie aan de slag gaan om de speerpunten te vertalen naar een praktische uitwerking. De Rijder: “Elke locatie en elk team werken in een eigen context. En elke context vraagt om een eigen, vernieuwde aanpak. De teams zijn gemotiveerd om deze stappen te zetten. Daar zullen studenten, leerbedrijven en wij als school zelf als het goed is iets van gaan merken!”